Účetnictví – záležitost, která, když není dělaná pořádně, táhne podnikatele ke dnu. Když je naopak precizní a strategická, k výšinám. Pokud chcete být v tomto řemeslu ve 20 letech 21. století na špičce, bez digitálních vychytávek to nepůjde. Účetní inovátory najdeme samozřejmě i v Grant Thornton – například Petera Burnuse v sedmém patře.
Jak vidíte na fotografii níže, díky poctivé digitalizaci ukazuje téměř prázdnou skříň na faktury. Poslední šanony mají na rubovém popisku rok 2020. Nicméně, jak dodává s úsměvem, skříně mají smysl i jako prázdné nádoby a zbavit se jich neplánuje. Zútulňují totiž velký open space.
Alternativní využití kancelářského nábytku však není gró našeho dnešního povídání s Peterem. Energický vedoucí oddělení finančního účetnictví s živelnou gestikulací vysvětluje, že v Grant Thornton má pod taktovkou program automatizace a digitalizace účetnictví. Hned na úvod popisuje, jak bezpapírový systém, který rozjel s několika svými kolegy již před dvěma lety, a který byl výrazně popohnán covidovou krizí, vnáší do jeho řemesla nový způsob fungování ve finančním trojúhelníku klient, faktura, účetní. „Všichni si tím ulehčujeme život, papírový svět je minulostí,“ pronáší Peter s jistotou ostříleného vizionáře.
Důsledkem nasazení platformy Wflow, která díky umělé inteligenci automaticky těží data z faktur, nejsou ale jen prázdné skříně a méně stromů pokácených na papír. Vemte v potaz i to, kolik času vám ušetří, že v takovýchto dříve přeplněných archivech nemusíte nic fyzicky hledat. Procházení, byť sebeobsáhlejší online databáze je díky volitelným parametrům vyhledávání o poznání efektivnější. Jak říká sám Peter: „Šetříme čas. Pokud daňař, my nebo klient potřebuje nějaký dokument, dostane přihlašovací údaje a okamžitě si najde, co potřebuje.“ Nyní, díky pouhým pár klikům dokážete procházet tisíce faktur najednou a vytahovat z nich čísla, která zrovna potřebujete.
Když už zmiňujeme čísla, ani jejich nekonečné přepisování se již nekoná. Moderní systémy umí z papíru i číst a potřebné údaje automaticky přepisovat. Co to znamená? Účetní nově není zavalen repetitivní robotickou prací a může se více soustředit na strategické úvahy o tom, jak klientovi co nejvíce pomoci k optimálnímu fungování jeho byznysu.
A jak se na to tváří klienti? Peter popisuje, že začátky, obzvláště u technicky méně orientovaných klientů, mají své porodní bolesti. Ty se ovšem dají dobře překonat trpělivým vysvětlováním v kombinaci s trváním si na neustupování z cesty progresivního přístupu. Ve výsledku 95 % klientů tento systém již využívá. A není to jen o již popsané jednoduchosti. Důležitá je také i mnohem vyšší bezpečnost.
Pokud se bavíme o posunu ve fungování, popisuje to Peter následovně: „Interně jsme dokázali něco, co by se dalo přirovnat jízdě v autě a nyní je potřeba už jen klientům ukázat, že je to rychlejší než jízda na kole.“
Na závěr, aby ještě více dostál svým slovům, nás vede do své kanceláře. Tu sdílí s dalším Burnusem – nejedná se o náhodu, ale o Peterova bratra. Chce nás na vlastní oči přesvědčit, že kromě notebooku, dvou monitorů a šálku na kafe s logem letenského fotbalového týmu se na jeho stole žádné papíry nenacházejí. Se vzpomínkou na poslední, už celkem dávný titul Sparty, se loučíme a přejeme Peterovi s jeho digitální misí mnoho zdaru!