Každý zaměstnanec může být recruiter, pokud o své firmě mluví pozitivně. Pro některé firmy je to výzva a přidaná hodnota, pro jiné strašák a riziko. Přečtěte si, jak jsme v Doosanu zapojovali zaměstnance do online náborové komunikace.
Už podruhé jsme realizovali průzkum o využívání sociálních sítí v českém HR. Z výsledků průzkumu vyplývá, že HR profesionálové často nezapojují svoje zaměstnance do online komunikace, protože si myslí, že zaměstnanci na sociálních sítích buď nejsou, nebo nechtějí sítě používat pro pracovní účely.
Z naší zkušenosti realita zdaleka není tak černá. V každé firmě najdete nějaké spokojené a loajální zaměstnance, kteří jsou hrdí na svého zaměstnavatele a rádi nasdílí firemní příspěvek. V 9 z 10 firmách se zaměstnanci alespoň příležitostně tímto způsobem zapojují.
Máme pro vás krátkou případovku, jak jsme hledali a zapojovali brand ambasadory v Doosan Škoda Power. Klient chtěl prostřednictvím Social Recruitingu zvýšit atraktivitu své zaměstnavatelské značky a podpořit náborové aktivity.
Na úvodním workshopu se zástupci HR oddělení jsme představili Social Recruiting a jeho sílu. Zjišťovali jsme, jak HR a manažeři vidí situaci ve firmě, na co můžeme při projektu narážet a které bariéry musíme ošetřit. Rozprašovali jsme obavy ze zapojování zaměstnanců na sítích a ukázali pár případů dobré praxe. Povedený je například Instagram Eurovia Group, který běžně sdílí fotografie z osobních profilů svých zaměstnanců, které doplňuje o širší kontext a s malými náklady tak vytváří zajímavý obsah.
Značnou část workshopu jsme věnovali diskuzi o brand ambasadorech. Kdo ze zaměstnanců bude sdílet fotky přímo z dění? Kdo má co říct? Koho už teď na sociálních sítích sledují kolegové z oboru? Seznam zajímavých firemních osobností přes určité počáteční rozpaky rychle bobtnal. Následně jsme jej zúžili na ty, kteří budou ochotní se do projektu zapojit a uvidí v něm přidanou hodnotu. Jsou to lidé, kterým často v týmu někdo chybí, sami vyčerpali zajímavé zdroje kandidátů a ví, že v budoucnu se k nim musí dostat jinými cestami. Smysluplnost je nejlepší motivací pro brand ambasadory. První workshop jsme končili se seznamem 15 lidí z různých oddělení napříč firmou.
Na následujícím workshopu jsme se věnovali zaměstnavatelské značce. V Doosanu se míchají zkušení pardálové, kteří zažili ještě atmosféru původní škodovky, a zároveň mladí technici, na které více dopadá kultura korejského vlastníka. Zjišťovali jsme, jak se firma vnímá uvnitř i jak ji vidí širší veřejnost. Našli jsme mnoho třecích ploch a rozdílných názorů, proto jsme stejné otázky následně otevřeli i na workshopech s ambasadory. Výsledkem je matice aspektů zaměstnavatelské značky, která je rozlišuje dle atraktivity pro kandidáty a dle míry shody ve firmě. Díky tomu může Doosan vědomě stavět svůj HR marketing na pozitivních aspektech, a u těch negativních nebo rozporuplných se může předem připravit na krizové scénáře, které mohou nastat.
Pro online komunikaci jsme navrhli nové firemní hashtagy: #doosanpeople, #doosanskoda a #delameturbiny), které propojují HR obsah zaměstnanců s firemním obsahem. Pět měsíců po skončení projektu je na sítích více než 50 různých příspěvků od zaměstnanců s těmito hashtagy.
Vybrané ambasadory jsme pozvali spolu s HR oddělením na workshop zaměřený na pokročilé funkce na sociálních sítích. U každé sítě jsme upravovali nastavení osobních profilů tak, aby ambasadoři věděli, že vše mají pod kontrolou. Naučili se sdílet nové formáty obsahu, přidávat místa a označovat lidi na fotkách, používat hashtagy a vyhledávat obsah.
Jako místo pro spolupráci jsme navrhli tajnou facebookovou skupinu, kde se mohou HR lidé a ambasadoři domlouvat, sdílet fotky, žádat o sdílení důležitých příspěvků. Většina uživatelů dostane upozornění, když se ve skupině děje něco nového. Zároveň zde obsah zůstává a je dobře dohledatelný.
Ambasadory nejvíc zajímalo, co vlastně mohou sdílet, aby neudělali víc škody než užitku. Na to jsme měli také připravená pravidla. Tento opatrný přístup ambasadorů nás velmi potěšil, protože jde proti zažitým představám HR specialistů o tom, že zaměstnanci aktivně vystupující na sociálních sítích jsou předzvěstí PR tragédie.
Až do konce projektu jsme s HR oddělením vymýšleli, jak budeme rozšiřovat skupinu ambasadorů a jak budeme motivovat. Ambasadoři nás ale předběhli s tím, že by rádi přibrali do party další zaměstnance, kteří rovněž na sociálních sítích chtějí mluvit o firmě. Opět nás míra nadšení a proaktivity potěšila, takže o to snazší pro HR bylo otevřít skupinu ambasadorů a pokračovat v krasojízdě.
Děkujeme Doosanu a zejména HR manažerce Petře Minářové za svolení sdílet tento příběh a přejeme, ať to i nadále šlape!