Sociální sítě využívají lidé z HR ve většině firem, i když třeba jen okrajově. Podle výzkumů až 95 % firem využívá sociální sítě pro HR marketing a recruitment a potvrdil to i náš výzkum mezi českými HR profesionály. 90 % firem využívá LinkedIn a 78 % pracuje systematicky s Facebookem. Social Recruiting je efektivní nástroj v oblasti náboru, který využívá sociální sítě jako databáze talentů, pro inzerování pozic a pro budování zaměstnavatelské značky. My tuto definici posouváme ještě o kousek dál.
Sociální sítě nejsou pouze virtuálním světem, ale pohybují se na nich reální lidé, s kterými chcete navázat kontakt a přitáhnout je k vám do firmy. Lidé na sítích vás sledují, píší komentáře k vašim příspěvkům, nebo je i sdílí. Aby mohla mít firma uvěřitelnou online prezentaci a mohla naplno využívat potenciál sociálních sítí pro recruitment, musí mít zameteno před vlastním prahem. Uvnitř firmy to musí zkrátka klapat. Nesnažte se proto kopírovat ty „cool“ firmy, pokud vaši zaměstnanci stále používají píchačky a o homeoffice nebo sickdays si nechávají jen zdát. Sladění EVP* a komunikace zaměstnavatelské značky navenek musí být prvním krokem. Nemalujte to na růžovo, jinak si celý náborový proces prodražujete, zklamaní kandidáti vám utečou ještě ve zkušební době a můžete začít s výběrkem nanovo.
* employee value proposition = hodnota zaměstnavatele pro zaměstnance. Ty důvody, proč zaměstnanci pracují právě pro vás, čeho si váží, co z toho mají.
Je těžké utáhnou celý HR marketing a online recruitment v jednom člověku – a i ten jeden dedikovaný HR specialista zaměstnavatelskou značku bývá ve firmách výjimečný případ, často na tuto oblast nezbývá čas ani zdroje. Firemní online prezentace, kterou děláte bez strategie na koleni anebo po večerech, se často úplně míjí s cílovou skupinou. Abyste působili autenticky, je dobré vzít si k sobě parťáky z řad zaměstnanců, takzvané brand ambasadory. To jsou lidé, kteří mají vaši firmu rádi, mluví o ni a klidně na svém Facebooku nasdílí inzerát. Lidé věří lidem. A to i na sociálních sítích. Proto je klíčové do vašeho budování zaměstnavatelské značky na sítích zapojit i zaměstnance – motivovat je ke sdílení a lajkování obsahu. Tak se vaše zpráva dostane k cílové skupině od lidí, kterým vaše „cílovka“ důvěřuje. V našem pojetí je Social Recruiting především o aktivním zapojování manažerů a specialistů, ať už do vytváření autentického obsahu nebo do jeho šíření.